Treceți la conținutul principal

România cerșetorilor

articol publicat pe Republica



Imagini pentru Romania cersetorilor

Când merg sa-mi iau un covrig o bătrâna sărmana în haine ponosite rezemata de geamul prăvăliei, un pic mai departe de tejghea, așteaptă, fără sa ceara, un ban sau o pâine de la cei care cumpăra.
La semafor printre cunoscuții ștergători de parbrize, meserie inventata de romani, se strecoară un bătrân cocoșat de bătrânețe, nebărbierit cu o sacoșă fără culoare în mana. Se oprește în dreptul fiecărei mașini, dacă se deschide geamul are noroc, apare o mana îngrijită și grăbită care-i întinde o bancnota, dacă nu se deschide trece la următoarea mașină.
Pe străzile din centrul orașului, prin colțuri mai retrase, mizerabile, stau oameni cu bărbi uriașe,năclăite și țepoase care dorm pe un maldăr de haine vechi. Au sticle de bere ieftina începute. Unii fumează și privesc pierduți oamenii grăbiți care nu-i vad.
Prin stații de autobus, pe străzi aiurea, oameni fără vârsta aparent invizibili cauta în coșuri de gunoi cu febrilitate. Când găsesc ceva interesant se bucura copilărește și dispar cu prada ca niște câini care fura un os de la măcelărie.
Sunt din ce în ce mai mulți, femei și bărbați, tineri și bătrâni, oameni fără trecut și fără viitor. Nu exista în statistici, nu votează, defapt ei nu contează. Si-au pierdut pur și simplu condiția de om. Mi-e frica de ei dar ma simt și atras de poveștile lor. De fapt dacă ar fi sa fiu sincer, nu îmi plac deloc, îmi arata o imagine a omului, îmi arata imaginea mea dezbrăcat de convenientele sociale. Ei sunt defapt eu. Care este diferența dintre mine și ei? Care e diferența dintre un bogat și un cerșetor? Oricând pot schimba locurile ca în Print și cerșetor. Am învățat în viata ca niciodată nu exista niciodată.
In liceu am avut putini prieteni, eram în perioada de afirmare, de căutare a unei identități, zbuciumul era mistuitor și nu doream sa împart lucrul asta cu toata lumea.  Câțiva colegi de liceu și câțiva vecini de la bloc. Unul dintre prietenii mei, cel mai special, era un coleg de clasa, sa-i spunem Tudor.
Ne-am cunoscut mai bine la ora de sport când în timpul unui meci de baschet ne-am ciocnit mai tare și precum doi cocoși am sărit la bătaie. In final ne-am împrietenit, era un băiat direct fără frustrări. El juca mai bine baschet decât mine cu toate ca amândoi era scunzi, dar eu jucam mai bine fotbal. In pauzele dintre ore încingeam un fotbal în curtea școlii de multe ori întârziind la ora următoare spre disperarea profesorilor pentru ca intram după ei în clasa. Ne lega pasiunea pentru sport, în special pentru fotbal, ascultam muzica occidentala la radio Vocea Americii, mergeam la pizza și beam câte o bere fără sa știe părintii. Mergeam acasă la el, el venea la mine, ne-am cunoscut familiile, am făcut vacante împreuna. El locuia mai bine ca mine într-un apartament superb pe fostul bulevard 1 Mai actualmente Ion Mihalache. Tatal lui lucra într-o funcție înalta în minister și avea șofer cu mașină, mama lui lucra într-un institut de cercetări. In casa lui se vorbea engleza curent pe vremea aia și se cânta la vioara. Pentru mine era o familie ideala.
Tudor era foarte inteligent, în mod evident mult peste medie, pe lângă cunoștințele dobândite prin studiu avea o minte extrem de agera. La scoală defila fără probleme acolo unde noi toți ne împotmoleam, la matematica și fizica. Pe vremea aia toți învățam pe rupte, nu era chip sa ne fofilam.
Era hotărât ca vom da la Politehnica doar ne pierdusem patru ani cu studiul la matematica și fizica. In ziua înscrierii la facultate ne-am întâlnit în fata Rectoratului, el împreună cu părintii eu singur. Știam care sunt facultățile, care sunt mediile de intrare, care sunt facultățile mai grele, care mai ușoare. El mi-a propus sa mergem la facultatea de Aeronave, era o facultate foarte grea, i-am spus ca o sa dau la o facultate din Regie. Ne-am despărțit, el a plecat în Polizu la  Aeronave. Am intrat amândoi. Apoi drumurile noastre s-au despărțit, eu am plecat în armata iar el a început facultatea. Am ținut legătura mai rar. Știu ca prin anul trei profesorul de rezistenta materialelor i-a propus sa-i rămână asistent. Avea gânduri mai mari și a refuzat. In timpul facultății tatăl lui a murit, am aflat mult mai târziu. A terminat facultatea și s-a angajat la institutul de cercetări.  Ne-am întâlnit întâmplator într-o pizzerie pe la Obor când mi-a spus ca la institut s-au făcut reduceri și și-a pierdut serviciul. Era cu un coleg , păreau veseli. Am aflat ca și-au vândut casa din 1 Mai și s-au mutat, el cu mama lui, la un apartament cu doua camere pe Stefan cel Mare.
Mult timp nu am mai știut nimic despre el. Am aflat peste câțiva ani ca a murit și mama lui când el era plecat cu serviciul la Munchen. Lucra la Mercedes. Ne-am revăzut după câțiva ani când mi-a spus ca s-a întors din străinătate si nu vrea sa mai plece pentru ca nu se poate adapta. L-au dat afara de la Mercedes după ce a sărit sa-și bată șeful care era un idiot după cum spunea el. Isi găsise un post de cercetător dar el era înflăcărat de afacerile pe internet, marketing on-line. Pentru ca nu a avut bani sa se întrețină a trebuit sa-si vândă apartamentul din Stefan cel Mare și și-a cumpărat o garsoniera pe Nerva Traian. O poveste urata cu niște cămătări care practic l-au jefuit. Tudor era schimbat, foarte agitat în primul rând, categoric în convingerile lui și părea un pic agresiv. Degeaba i-am spus ca nu e bine sa se aventureze, mai ales cu investiții financiare în afaceri on-line, degeaba i-am spus sa nu se mai împrumute la cămătări, nu considera ca a făcut o greșeală, avea justificări si mai ales era ferm convins ca se va îmbogăți după ce va dezvolta afacerea lui pe net. Avea de gând sa nu mai meargă la servici pentru ca îl încurca la ceea ce făcea pe calculator.
Ultima oara m-a sunat sa-mi propună sa-i cumpăr garsoniera din Nerva Traian care era deja amanetata la cămătări. Nu aveam atâția bani și nu am avut cum sa-l ajut. Apoi a dispărut pentru vreo câțiva ani pana într-o seara, anul trecut, când l-am văzut în fata magazinului Unirea, îmbrăcat jalnic, parul mare în cap și nebărbierit de multa vreme. Era nervos și cauta într-un cos de gunoi răscolind sălbatic.
Apoi m-a sunat, l-am întrebat unde sta, mi-a spus ca nu are un loc anume, sta pe o banca în parc de vreo doi ani. Se cearta cu proprietarii unui centru de internet cafe care nu-l mai primesc pentru ca miroase. Are grave probleme medicale, nu își mai poate tine echilibru și nu-l mai primesc nici la super-market-ul unde obișnuia sa intre sa se încălzească. E permanent revoltat, nu înțelege cum a putut sa ajungă în situația asta, nevasta patronului de la super-market îl numește cerșetor. Aiercraft engineer, îmi spune el cu tristețe in glas. Are nevoie de un RMN, nu știu dacă se droghează, îmi e rușine sa-l întreb. Am încercat sa ma întâlnesc cu el, l-am cautat prin parc, la internet-cafe, n-am dat de el. Îmi mai scrie pe e-mail mesaje  de nedeslușit.
Ma uit prin oraș după el, ii vad pe toți acești nefericiți care își târăsc viata într-o sacoșă ca pe o povara de care vor sa scape. Sunt niște prooroci ai apocalipsei.
La Universitate sau la Obor își vând cărțile din casa , au haine vechi de pe vremea lui Ceausescu, bărbi neîngrijite, fumează nervos și beau dintr-o sticla de plastic vodca ieftina. Privire lor este trista dar inteligenta, îmi imaginez ca au citit toate cărțile alea pe care le vând pe caldarâm. Mi-e frica de ei, nu-mi place de ei, sunt parca viitorul ce ne așteaptă după colt.

  
        
   





     

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plumbuita

Cuvântul mahala nu are nimic peiorativ la originea lui. In turca mahala înseamna o parte a orașului. Inițial tot Bucureștiul era o suma de mahalale. Ulterior, după ce moda occidentala a intervenit în viata bucureștenilor, mahalaua a rămas acea parte a orașului care nu s-a aliniat modernizării si a căpătat un sens negativ. In mahala oamenii nu s-au descotorosit de obiceiurile vechi orientale, au rămas ancorați in epoca fanariota. Viata in mahala a rămas atârnata in timp ignorând trecerea acestuia.  Plumbuita este una dintre ultimele mahalale din Bucureștiul de astăzi. Atunci când m-am mutat in Plumbuita, zona din vechiul cartier Colentina, la ieșirea din Bucuresti prin Doamna Ghica, Voluntari, Afumați spre Moldova, pe strada încă mai erau cișmele,nu era canalizare,  existau case fără electricitate. In Plumbuita toată lumea știa totul despre toată lumea. Se trăia după un ritm de viata lent, orice schimbare de pe strada devenea un eveniment important pentru toți locuito

Despre mecanica coruptiei

articol publicat pe Republica Corupția și lupta împotriva corupției au devenit extrem de populare după ce au ajuns redute in politica pe arena dezbaterilor publice.Uneori am impresia ca vorbim despre bombe atomice, dezamorsarea fenomenului este complicata și stârnește pasiuni interesate. Pana la urma ce este corupția, cine sunt corupții și ce vor ei? - parafrazând o celebra zicere postrevoluționară. Daca ne ducem la Dex o sa vedem ca vorbim despre o abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie. Destul de vag și general, dacă ne ducem la incriminarea legislativa aflam ca infracțiunea de corupție defapt privește o paleta mai larga de infracțiuni începând cu darea și luarea de mita, spălarea de bani, furt, frauda, favoritism, clientelism, evaziune fiscala,  etc. Mai aflam ca poate exista mica corupție  dar și marea corupție. Mica corupție este specifica oamenilor mici, obișnuiți, asa ca noi,  cei care dau o atenție la ghișeu, la autorități, care duc o ciocolata și un pachet

Debut

Sa spunem ca mi-am luat inima în dinți și am trimis câteva poezii la Cenaclul literar Noduri și Semne din Galați. Din punctul meu de vedere un debut oficial târziu, când fructele s-au copt în copacul meu singuratic, plin de amintiri și fluturi năuci. Câteva omizi mănâncă frunze ca sa le crească aripi cât pentru o viata trăita. Sa bem deci o cupa de șampanie amestecata cu vin pelin pentru eroism și curaj. Niciodata nu e prea târziu, uneori e prea devreme.  Daca ma cautați nu sunt acasă, am plecat pe Luna sa petrec cu iubita mea care scrie poezii.

Mobbingul sau teroarea organizata in firma

Nu mi-am imaginat ca schimbările de la Revoluție vor merge pana aici. In cadrul relațiilor de munca. Daca înainte deteriorarea relațiilor de munca intre colegi sau cu echipa de conducere avea deseori o nota politica, măcar ca și justificare, acum , terorizarea salariatului la munca a devenit un sport național. Si nu din rațiuni politice, ci din rațiuni de eficienta și rentabilitate.  Bolile secolului asta sunt fără doar sau poate bolile psihice. Depresie , anxietate, boli răspândite pe scara larga. Degenerarea acestor boli psihice duce la afecțiuni mult mai grave. Iar o mare parte a cauzelor declanșării acestora este chiar locul de munca, serviciul . Fenomenul asta este atât de răspândit încât deja se studiază in școli, se fac sondaje, analize, începe sa fie definit din ce în ce mai precis, se fac reglementari legislative.  Este o boala cronica a societății moderne. Multa lume o recunoște însa se pare ca încă nu avem medicamentul necesar. Nu  este intenția mea sa dezvolt un st

Uneori îmi vine

Uneori îmi vine sa ies din plămada de pământ Să fiu un foc ce se înalță spre nori  Zburând cu aripi de înger prin văzduhul infinit Să mă întorc într-o ploaie roditoare peste holde Sunt un călător nestatornic pe drumurile mele Veșnic la răscruce de lumi Drumul a ajuns sa-mi meargă pe urme Prin locuri pe care nu le știe  Astăzi am cules un nuc stingher Care și-a găsit firav un loc lângă casa mea Ne-am făcut frați de seva Şi ne-am iubit ca doi îndrăgostiți