Treceți la conținutul principal

Călătorind cu TIR-ul


Am fost nevoit sa ma deplasez împreună cu soția pana în Alba – Iulia la o agapa tovărășească împreună cu toți colegii de serviciu. Din păcate, cum se întâmplă adesea, tocmai la un astfel de eveniment, mașina mea nu a vrut sa mai meargă. Nu puteam sa ratez reuniunea asta atât de rara asa ca am hotărât sa mergem în orice condiții. Dupa ce am consultat toate variantele, dorind totodată sa fim în pas cu vremurile, am decis sa apelam la serviciile de transport gen autostop de pe net. Daca la dus lucrurile au fost cât de cât previzibile și în limita așteptărilor, la întoarcere, am constat surprinși ca mașina ce urma sa ne aducă acasă era defapt un TIR. Asa ca mai de nevoie, mai din curiozitate, neavând totuși și o alta varianta, am călătorit de la Alba-Iulia la București cu un TIR. 
In final călătoria s-a dovedit a fi extrem de interesanta. Șoferul era un tânăr  isteț, de vreo 35 de ani care locuia pe lângă București. Făcea cursa asta de trei ori pe săptămână și era obținut cu autostopiștii de pe net. Ne-a povestit ce duce, unde duce, ca se trezește la patru dimineața, isi încarcă singur marfa și ajunge seara la destinație, doarme o noapte și se întoarce.
-         -  Eu nu înțeleg deloc lumea asta, ne spuse el, am luat săptămâna trecuta doi tineri care locuiau în Cluj. Ea era doctoriță iar el era farmacist. Si din vorba-n vorba i-am întrebat cât câștigă. Nu mi-a venit sa cred, ea mi-a spus ca are un salariu de 1800 de lei iar el câștigă undeva la 2500 de lei. Incredibil. Mi-a zis ca o sa-i mărească salariul și o sa câștige și ea ceva în jur de 3000 de lei. Dar chiar și-asa. Dupa atâta scoală, după atâtea sacrificii, pentru ca nu e ușor sa faci facultatea atâția ani, sa câștigi asemenea salariu, e jenant. Mie mi-a fost și rușine sa le spun cât câștig. Iar eu nu am nici liceul. Pai eu câștig minim 1200 de euro în fiecare luna si mai fac și pe lângă câte ceva. Daca as pleca afara as lua mult mai mult. Va dați seama , ei plătesc o chirie acolo în Cluj, ca nu au casa, au cheltuieli, nu se poate asa. Au învățat poate și zece ani ca sa câștige 500 de euro. Vai de capul nostru.
Bineînțeles ca omul avea dreptate doar știm și noi ce salarii sunt pentru tinerii absolvenți de facultate, fie chiar ei și medici.
Am oprit pe valea Oltului sa mâncam, sa-și facă și șoferul tipul de odihna, apoi ne-am continuat drumul.
-          - Alta data am luat doi băieți, doi studenți. I-am întrebat ce studiază, mi-au zis ca ceva legat de management, nu știu exact, și i-am întrebat ce vor sa facă după ce termina facultatea. Mi-au zis ca vor sa plece în străinătate, sa muncească după aia sa vina în țara sa-și deschidă o afacere. Ce afacere ? i-am întrebat eu. Nu știau. Nu-i înțeleg, le-am și spus, pai de ce ma sa faceți facultatea și sa plecați după aia în străinătate, înseamnă ca voi pierdeți acum timpul. De ce nu plecați acum direct în străinătate fără sa mai pierdeți vremea. Nu-i înțeleg. Nu știu ce au tinerii ăștia in cap.
Apoi ne-a povestit despre el.
-          - Eu sunt de la țara, am crescut la bunici, am muncit împreună cu frate-miu la câmp de ne-a luat dracu, apoi am venit la București. Am făcut rugby dar m-am lăsat ca a trebuit sa muncesc si programul de șofer nu-mi permite sa merg la antrenamente. Frate-miu mai merge. Apoi m-am căsătorit dar n-am putut sa stau cu maica-mea în aceiași casa. Ca știți cum e, maica-mea venea la mine și-mi spunea de nevasta-mea, ea dădea în mine cum ar veni și eu trebuia sa dau în nevasta-mea. Nu e bine sa stai amestecat. Ne-am luat o casa la curte, avem și gradina, e bine. Avem  o fetita de șapte ani. Sunt mulțumit. Si nevasta-mea are servici, ne descurcam.
Uneori lucruri sunt asa de simple încât ramai fără cuvinte în fata argumentelor. Baiatul asta a înțeles înfruntând greutățile vieții exact cum merg lucrurile. Suntem prea complecși și sofisticați în situații când e nevoie sa fim normali. Sa fim serioși, facultățile din România produc zeci de mii poate chiar sute de mii de absolvenți care nu știu sa facă nimic. Asta e adevărul simplu și crud. Pe lângă faptul ca sunt slab pregătiți nici nu sunt locuri de munca pentru oamenii ăștia.  Daca tinerii ar fi îndrumați spre o meserie mai concreta poate ca ar putea sa se descurce mai bine.
-          - Vreau sa-i cumpăr fetei o orga, am văzut eu undeva. Am strâns déjà banii și vreau sa o dau sa ia lecții de muzica. Avem un vecin acolo lângă noi care are orga și când a văzut-o i-a plăcut foarte mult. Vreau neapărat sa învețe sa cante la orga.
Apoi a continuat :
-          - Puteam sa merg în străinătate, mi-a și spus șefu dacă vreau. Se câștigă bine, dar nu vreau, vreau sa stau lângă familie, nu vreau sa pierd anii ăștia din viata fetitei. Te duci pe de-o parte în străinătate și faci bani dar pe partea ailaltă iți pierzi familia. Eu nu vad bine lucrul asta. Eu nu-mi fac griji pentru locul de munca, nu-mi convine plec, sunt o grămadă care abia așteaptă sa merg la ei. Oricum ma descurc.

Poate ca articolul asta ar fi trebuit sa-l scrie șoferul de TIR dar pentru ca el nu l-a scris atunci am făcut eu asta pentru el.






Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plumbuita

Cuvântul mahala nu are nimic peiorativ la originea lui. In turca mahala înseamna o parte a orașului. Inițial tot Bucureștiul era o suma de mahalale. Ulterior, după ce moda occidentala a intervenit în viata bucureștenilor, mahalaua a rămas acea parte a orașului care nu s-a aliniat modernizării si a căpătat un sens negativ. In mahala oamenii nu s-au descotorosit de obiceiurile vechi orientale, au rămas ancorați in epoca fanariota. Viata in mahala a rămas atârnata in timp ignorând trecerea acestuia.  Plumbuita este una dintre ultimele mahalale din Bucureștiul de astăzi. Atunci când m-am mutat in Plumbuita, zona din vechiul cartier Colentina, la ieșirea din Bucuresti prin Doamna Ghica, Voluntari, Afumați spre Moldova, pe strada încă mai erau cișmele,nu era canalizare,  existau case fără electricitate. In Plumbuita toată lumea știa totul despre toată lumea. Se trăia după un ritm de viata lent, orice schimbare de pe strada devenea un eveniment important pentru toți locuito

Despre mecanica coruptiei

articol publicat pe Republica Corupția și lupta împotriva corupției au devenit extrem de populare după ce au ajuns redute in politica pe arena dezbaterilor publice.Uneori am impresia ca vorbim despre bombe atomice, dezamorsarea fenomenului este complicata și stârnește pasiuni interesate. Pana la urma ce este corupția, cine sunt corupții și ce vor ei? - parafrazând o celebra zicere postrevoluționară. Daca ne ducem la Dex o sa vedem ca vorbim despre o abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie. Destul de vag și general, dacă ne ducem la incriminarea legislativa aflam ca infracțiunea de corupție defapt privește o paleta mai larga de infracțiuni începând cu darea și luarea de mita, spălarea de bani, furt, frauda, favoritism, clientelism, evaziune fiscala,  etc. Mai aflam ca poate exista mica corupție  dar și marea corupție. Mica corupție este specifica oamenilor mici, obișnuiți, asa ca noi,  cei care dau o atenție la ghișeu, la autorități, care duc o ciocolata și un pachet

Debut

Sa spunem ca mi-am luat inima în dinți și am trimis câteva poezii la Cenaclul literar Noduri și Semne din Galați. Din punctul meu de vedere un debut oficial târziu, când fructele s-au copt în copacul meu singuratic, plin de amintiri și fluturi năuci. Câteva omizi mănâncă frunze ca sa le crească aripi cât pentru o viata trăita. Sa bem deci o cupa de șampanie amestecata cu vin pelin pentru eroism și curaj. Niciodata nu e prea târziu, uneori e prea devreme.  Daca ma cautați nu sunt acasă, am plecat pe Luna sa petrec cu iubita mea care scrie poezii.

Mobbingul sau teroarea organizata in firma

Nu mi-am imaginat ca schimbările de la Revoluție vor merge pana aici. In cadrul relațiilor de munca. Daca înainte deteriorarea relațiilor de munca intre colegi sau cu echipa de conducere avea deseori o nota politica, măcar ca și justificare, acum , terorizarea salariatului la munca a devenit un sport național. Si nu din rațiuni politice, ci din rațiuni de eficienta și rentabilitate.  Bolile secolului asta sunt fără doar sau poate bolile psihice. Depresie , anxietate, boli răspândite pe scara larga. Degenerarea acestor boli psihice duce la afecțiuni mult mai grave. Iar o mare parte a cauzelor declanșării acestora este chiar locul de munca, serviciul . Fenomenul asta este atât de răspândit încât deja se studiază in școli, se fac sondaje, analize, începe sa fie definit din ce în ce mai precis, se fac reglementari legislative.  Este o boala cronica a societății moderne. Multa lume o recunoște însa se pare ca încă nu avem medicamentul necesar. Nu  este intenția mea sa dezvolt un st

Uneori îmi vine

Uneori îmi vine sa ies din plămada de pământ Să fiu un foc ce se înalță spre nori  Zburând cu aripi de înger prin văzduhul infinit Să mă întorc într-o ploaie roditoare peste holde Sunt un călător nestatornic pe drumurile mele Veșnic la răscruce de lumi Drumul a ajuns sa-mi meargă pe urme Prin locuri pe care nu le știe  Astăzi am cules un nuc stingher Care și-a găsit firav un loc lângă casa mea Ne-am făcut frați de seva Şi ne-am iubit ca doi îndrăgostiți